Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-05-08@23:22:34 GMT

نام نویسی اربعین کِی به پایان می رسد؟

تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۶۵۸۹۵

نام نویسی اربعین کِی به پایان می رسد؟

به گزارش اقتصادآنلاین، حجت‌الاسلام والمسلمین صحبت‌الله رحمانی گفت:‌ پیش ثبت‌نام سفر اربعین از دهم تیرماه ۱۴۰۱ در سامانه «سماح» آغاز شده و تا دوشنبه هفدهم مردادماه برابر با دهم ماه محرم و روز عاشور ادامه دارد.

وزارت کشور نیز پیش‌تر، ثبت‌نام در سامانه «سماح» را شرط عبور از مرز برای زیارت اربعین اعلام کرده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علاوه‌بر این، داشتن گذرنامه معتبر و تزریق دو دُز واکسن یا واکسن یادآور بر اساس اعلام سامانه «ایران من»، از مدارک مورد نیاز برای زائران اربعین به شمار می‌آید.

سفر به عراق در اربعین بدون ویزا نیز امکان‌پذیر است.

بنابر اعلام معاون سازمان حج و زیارت، تاکنون بیش از ۹۵۰ هزار نفر در سامانه سماح برای اربعین نام‌نویسی کرده‌اند که ثبت‌نام قطعی متقاضیان نیز بعد از پایان پیش ثبت‌نام صورت می‌گیرد.

به گفته او، حدود ۶۲ درصد ثبت‌نام کنندگان اربعین آقا و ۳۸ درصد دیگر بانوان هستند. بیشترین آمار ثبت‌نام کنندگان نیز با ۲۲ درصد از تهران است.

رحمانی افزود:‌ حدود ۶۲ درصد درخواست‌ها نیز برای خروج از مرز زمینی مهران است. تمایل به خروج از مرزشلمچه ۲۳ درصد، مرز چذابه ۸ درصد و مرز خسروی ۱ درصد و مرز هوایی ۶ درصد متقاضی دارد.

معاون امورعتبات عالیات درسازمان حج و زیارت گفت: برنامه‌ریزی‌های لازم برای ثبت‌نام قطعی و سایر اقدامات انجام شده به زودی اعلام می‌شود.

لینک کوتاه لینک کپی شد ۰ این مطلب برایتان مفید است؟ ارسال نظر اربعین اخبار گردشگری اخبار مرتبط احتمال صدور گذرنامه موقت برای تردد و خروج زائران اربعین ۱۴۰۱/۵/۱۲ ثبت نام در سامانه سماح شرط خروج زائران اربعین از مرزهای خوزستان ۱۴۰۱/۵/۵ دانشجویان بدون پرداخت وثیقه می توانند کربلایی می شوند ۱۴۰۱/۵/۱۲ برای دریافت گذرنامه به اداره پست نروید! ۱۴۰۱/۵/۱۲ ۷ شب سفر به آلانیا چقدر پول می خواهد؟ + جدول ۱۴۰۱/۵/۱۲ نرخ عوارض آزادراه ها اعلام شد/ تهران شمال ۱۳۴ هزار تومان ۱۴۰۱/۵/۱۱ آخرین ویدیو ها چرا رشد ۱۱ درصدی اقتصاد ترکیه فریبنده است؟ ۱۴۰۱/۰۵/۱۲ ۱۸:۳۴ سفر بایدن به خاورمیانه و آینده برجام؟ ۱۴۰۱/۰۵/۱۲ ۱۸:۱۷ بحران اقتصاد آمریکا؛ رکودی که تاکنون تجربه نکرده است! ۱۴۰۱/۰۵/۱۲ ۱۸:۰۹ وقوع طوفان شن امروز در جاده راور کرمان + فیلم ۱۴۰۱/۰۵/۱۲ ۱۸:۰۷ احتمال صدور گذرنامه موقت برای تردد و خروج زائران اربعین ۱۴۰۱/۰۵/۱۲ ۱۸:۰۵ بازارچه آنلاین گوشی موبایل گوشی سامسونگ گوشی اپل، آیفون گوشی شیائومی ارسال نظر

خرید نرم افزار هلو صرافی ارز دیجیتال خرید ارز دیجیتال خرید تتر خرید بیت کوین نقشه مترو تهران تقویم ۱۴۰۱ قیمت مسکن آخرین خبر ها ۱۸:۵۶ نام نویسی اربعین کِی به پایان می رسد؟ ۱۸:۴۷ طالبان کشته شدن «الظواهری» را تایید کرد ۱۸:۴۴ رابرت مالی به وین می‌رود ۱۸:۳۴ چرا رشد ۱۱ درصدی اقتصاد ترکیه فریبنده است؟ ۱۸:۳۳ هشدار به پدرهایی که نقش خود را فراموش کرده اند ۱۸:۲۶ بارش‌های سیل‌آسا موجب ریزش و ترشیدگی خرما در نخلستان ها شد ۱۸:۲۴ بانک مرکزی: مردم از صرافی های مجاز ارز خریداری کنند ۱۸:۲۱ شروع دوباره بارندگی ها از هفته آینده / گرم ترین شهر ایران کجاست؟ ۱۸:۲۰ پس از آمریکا، انگلیس در انتظار بی سابقه ترین افزایش نرخ بهره از زمان استقلال بانک مرکزی ۱۸:۱۷ سفر بایدن به خاورمیانه و آینده برجام؟ ۱۸:۱۶ ۷ میلیون تراکنش روزانه برای خرید نان ثبت شد ۱۸:۰۹ بحران اقتصاد آمریکا؛ رکودی که تاکنون تجربه نکرده است! ۱۸:۰۵ احتمال صدور گذرنامه موقت برای تردد و خروج زائران اربعین ۱۸:۰۰ قیمت جدید تلویزیون ۴۳ اینچ چند؟ (جدول) ۱۷:۵۶ نور خورشید چه بلایی سر پوست می آورد؟ + دلیل بروز دانه های پوستی ۱۷:۵۵ عوارض ۱۳۴هزار تومانی آزادراه؛ هزینه شمال رفتن اغنیا را هم فقرا بدهند؟ ۱۷:۳۷ آمار تلخ از نتیجه کنکور امسال / حذف مدارس دولتی از چرخه برترین های کنکور؟ ۱۷:۱۹ دبیر کنفرانس تکنوبلاک: کنفرانس های بین المللی تکنوبلاک ادامه دار خواهد بود ۱۷:۱۰ چرا دلار به این اندازه قوی است؟ ۱۷:۰۷ صوت منتشرنشده از حاج قاسم سلیمانی درباره محرم ۱۷:۰۰ باقری به وین می‌ رود ۱۷:۰۰ کاهش دو میلیونی قیمت دنا پلاس توربو / بازار خودرو به پیشواز تعطیلات نرفت + جدول قیمت ۱۶:۵۱ حذف سطل های زباله از تهران در دستور کار شهرداری ۱۶:۴۶ سبک ترین لپتاپ جهان معرفی شد + عکس ۱۶:۴۴ دانشجویان بدون پرداخت وثیقه می توانند کربلایی می شوند ۱۶:۴۱ شرط پایان خدمت برای وام فرزندآوری متوقف شد ۱۶:۳۶ مورا برای ادامه مذاکرات برجامی به وین می رود ۱۶:۲۹ باور به توان داخلی در محصولات گروه بهمن کاملا مشهود است ۱۶:۲۷ استقبال از دهمین جشنواره حساب های قرض الحسنه پس‌انداز بانک اقتصادنوین ۱۶:۲۷ مهلت دو ماهه برای جمع آوری لوازم یدکی خودرو غیرقانونی ۱۶:۲۵ سامانه اعلام وضعیت اربعین، رایگان و بدون نیاز به اینترنت در «بله» ۱۶:۲۲ واریز یارانه ۸۰۰ هزار تومانی در مرداد ماه / علت کم شدن یارانه برخی مشمولان چیست؟ ۱۶:۱۷ هزار میلیارد تومان به حساب صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز می شود ۱۶:۱۶ روسیه ماهواره ایران را به فضا می برد ۱۶:۱۰ محصولات لوازم خانگی مادیران را ظرف ۴۸ ساعت تحویل می دهیم ۱۶:۰۰ یافته جدید دانشمندان برای خداحافظی با کچلی! ۱۶:۰۰ بازگشت تاج به فدراسیون فوتبال بی معناست ۱۵:۵۵ پلوسی در تایوان؛ سفر نیمه تمام و بی‌حاصل؟ ۱۵:۴۰ طالبان: برای اجرای معاهده هیرمند جلساتی با مقامات ایرانی برگزار شده است ۱۵:۳۴ پایانی بر رونق مسکن، قیمت ها تا کجا پایین می آید؟ ۱۵:۳۲ نکته ای جالب که درباره بلوتوث نمی دانید ۱۵:۳۱ بسته اینترنت رایگان کم درآمدها فعال شد ۱۵:۲۹ ۵ نکته ساده برای لذت بردن از یک خواب عمیق در تابستان ۱۵:۲۵ مخابرات پاسخگوی خسارات مشترکین از قطعی اخیر اینترنت باشد ۱۵:۲۴ دانلود قطعه «دو طفلان مسلم» در آواز دشتی ۱۵:۲۱ برای دریافت گذرنامه به اداره پست نروید! ۱۵:۱۷ تخصیص ارز به واردات موبایل به شرط شفاف شدن تخلفات ۱۵:۱۰ ماجرای براده‌های آهن در بسته زعفران قائنات چه بود؟ ۱۵:۰۸ محدودیت ترافیکی جاده های شمالی اعلام شد ۱۴:۵۹ آخرین آمار کرونا در ایران / تعداد فوتی ها به ۱۴۲۲۰۹ نفر رسید اقتصادآنلاین حوزه های پوشش خبری صفحه نخست  اقتصاد کلان  مسکن  طلا و ارز  خودرو  بورس  بیمه  بازرگانی  انرژی  صنعت  شهر  فناوری شبکه های اجتماعی  درباره ما  تماس با ما آرشیو  تبلیغات اخبار بیمه تبلیغات ارز دیجیتال

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به

پایگاه خبری اقتصادآنلاین

میباشد و استفاده از آن با ذکر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری آسام

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: اربعین اخبار گردشگری خروج زائران اربعین ۱۴۰۱ ۵ ۱۲ ثبت نام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۶۵۸۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جدیدترین تصویر از وضعیت اسفناک تئاتر شهر + عکس

 حال‌وهوای این روز‌های تئاتر رسمی، دست‌کم در تهران، با تئاتری که برای اجرا مسیر اخذ مجوز از اداره‌کل هنر‌های نمایشی را طی نمی‌کند، متفاوت است.

اداره‌کلی که روز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت‌ماه نخست خبر خداحافظی مدیرکل آن، کاظم نظری پس از حدود دوسال و دوماه -از ۲۱ اسفندماه ۱۴۰۰ تاکنون- با کارکنان واحد‌های گوناگونش دهان‌به‌دهان چرخید و بعد هم بی‌آن‌که دلیلی برایش ذکر شود از سوی نظری تایید شد تا تئاتر رسمی، چه دولتی، چه خصوصی که از شهریورماه ۱۴۰۱ بیش‌ازپیش دچار شکاف با تئاتر غیررسمی شده است، چشم‌انتظار بماند و ببیند که متولیان دولتی این هنر چه چشم‌اندازی از آینده در ذهن دارند و تحقق این چشم‌انداز را به کدام مدیر می‌سپارند تا در مقام مدیرکلی هنر‌های نمایشی بنشیند.

سمتی که به حمید نیلی با سابقه حضور در مقام مدیرعاملی تماشاخانه ایران‌شهر، مدیرعاملی انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس، مدیرعاملی انجمن هنر‌های نمایشی ایران و... سپرده شد تا پس از طا‌ها عبدخدایی، علی منتظری، مهدی مسعودشاهی، رحیم تجلی‌برزگر، حسین سلیمی، مجید شریف‌خدایی، خسرو نشان، حسین پارسایی، حسین مسافرآستانه، قادر آشنا (دو دوره)، حسین طاهری، مهدی شفیعی، شهرام کرمی و کاظم نظری، پانزدهمین «مرد»‌ی باشد که بر صندلی مدیرکلی هنر‌های نمایشی تکیه می‌زند.

از یاد نبردن غایبان  

سازوکار رایج در اداره‌کل هنر‌های نمایشی و «شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش» آن به‌عنوان مرجع صادرکننده پروانه اجرا از شهریورماه ۱۴۰۱ به‌این‌سو بیش‌ازپیش دچار تفاوتی معنادار با روندی شد که گروه‌های نمایشی طی آن نیازی به حضور در هزارتوی اخذ مجوز نمی‌بینند، در مکان‌هایی غیررسمی روی صحنه می‌روند و اجرا‌های آلترناتیوی را شکل می‌دهند که می‌تواند گزینه‌ای برای اطلاع از آن‌چه روی صحنه‌های رسمی نیست، باشد. در این میان به رغم اجرا‌هایی که هر شب در سالن‌های رسمی شهر تهران، از مجموعه تئاتر شهر تا تالار وحدت و از تماشاخانه ایرانشهر تا تالار مولوی، همچنین خیل پرشمار سالن‌های خصوصی روی صحنه می‌روند، هستند بی‌شمار نویسندگان و کارگردانانی که بازگشت از راه آمده را غیرممکن می‌دانند و تکرار دوباره سازوکار پیشین برای حضور روی صحنه را محال.

وضعیتی که اگر تئاتر شهر را به‌عنوان نماد تئاتر دولتی در نظر بگیریم از نام‌هایی که از بازه زمانی شهریورماه ۱۴۰۱ به‌این‌سو در آن روی صحنه رفته‌اند، پیداست. نام‌هایی گردآمده حول ایده محوری «لزوم روشن ماندن چراغ تئاتر»  که بخش بزرگی از آن‌ها را «ناشناخته ها» و بخش دیگر را «نزدیکان به نظام سیاسی» شکل داده و همچنان به پیش می‌روند.

آن‌چه از صحبت‌های پیوستگان به جریان تئاتر غیررسمی، همچنین غایبان برمی‌آید این است که ما در تئاترمان هیچ‌گاه نهادی مستقل و مشخص نداشته‌ایم که در مواقع اضطرار ازجمله پس از اتفاقات شهریورماه ۱۴۰۱ یا پیش‌ازآن در آبان‌ماه ۱۳۹۸ یا دی‌ماه ۱۳۹۶، اهالی تئاتر را گرد هم بیاورد و موجب ایجاد اجماعی در میان‌شان شود.

پس می‌توان بخشی از چندپارگی موجود را محصول نبود چنین نهادی و به‌تبع‌آن همواره شخص‌محور بودن و تصمیم‌گیری‌های فردمحور دانست؛ اتفاقی که درحال‌حاضر نیز رخ داده است و هر کس به‌صورت شخصی تصمیم می‌گیرد که در این شرایط چه کند. ضمن اینکه به‌نظر می‌رسد تا وقتی تصمیمات به‌صورت فردی گرفته می‌شوند، نمی‌توان تصویر روشنی از آینده تئاتر در ایران به دست داد.

پیوستگان به جریان تئاتر غیررسمی، همچنین غایبان معتقدند شاید بزرگترین چالشی که از نیمه دوم سال ۱۴۰۱ تاکنون با آن مواجه‌اند، تصمیم‌گیری اخلاقی در قبال مفهوم زنانگی به نمایندگی از قلمرو‌های به حاشیه رانده‌شده باشد. مسئله‌ای که تا پیش از این اتفاقات، کمتر به آن اندیشیده می‌شد و ساده‌ترینش این‌که چرا باید برخلاف بخشی از واقعیت‌های موجود در جامعه، همچنان براساس موازین موردنظر «شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش»، روی صحنه رفت؟

اگر کارگردانان تئاتر ایران همچنان به این شیوه ادامه دهند ـ شیوه‌ای که منجر به نادیده‌انگاشتن خواسته بخشی از جامعه می‌شود؛ جامعه‌ای که بازیگرانِ اجرای آنها نیز ممکن است جزئی از آن باشند.

درواقع با مسئله‌ای اخلاقی مواجه‌اند. مسئله‌ای که در این‌جا مطرح می‌شود نه هنر است، نه تئاتر و نه روی صحنه رفتن یا نرفتن؛ بلکه انتخابی است که در مواجهه با این چالش اخلاقی انجام می‌دهند و دست‌کم به چهار گروه تقسیم‌شان می‌کند؛ عده‌ای که ترجیح دادند با این تصور که به‌رغم گذر از مجرای «شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش» برای اجرا، می‌توانند آن‌چه را که می‌خواهند، بگویند و به روال سابق به اجرا می‌پردازند.

عده‌ای دیگر که انتخاب‌شان غیاب است و نکته مورد اشاره‌شان این‌که، غیاب کارکرد خواهد داشت اگر به چشم بیاید. همچون دیوارنوشته‌ای که با رنگی پوشانده شده است، اما رنگ، بیش از پوشانندگی، به آن‌چه پنهان کرده ارجاع‌مان می‌دهد. دراین‌میان کسانی هم هستند که چنان‌چه اشاره شد انتخاب دیگری دارند؛ نه اجرا با مجوز شورای ارزشیابی و نظارت و نه غیاب. انتخاب آنها اجرای غیررسمی است.

هرچند این انتخاب علاوه بر اینکه در معرض احتمال برخورد قرارشان می‌دهد، خواه‌ناخواه دایره مخاطبان‌شان را هم محدود می‌کند. مهاجرت و وانهادن همه آن‌چه در طول سالیان متمادی ساخته شده بود و ساختن از نو در کشوری دیگر هم انتخاب گروه دیگر را شکل داده است.  

مسئله‌ای از دیروز تا امروز

چالش اخلاقی شکل‌گرفته و انتخاب‌های رخ‌داده را در شرایط کنونی درنهایت می‌توان این‌طور تفسیر کرد که در تمام این سال‌ها  ـ چه پیش از انقلاب، چه پس از آن ـ زنانی بوده‌اند که برای تحقق حقوق اولیه خود در جامعه‌ای که چه بپذیریم و چه نپذیریم، تمایلات مردسالارانه آن قابل کتمان نیست، ایستادگی کرده‌اند. این ایستادگی در بسیاری از موارد موجب ایجاد خطرات و محدودیت‌هایی هم برای آنها شده است و اتفاقات سال ۱۴۰۱ نیز یکی از بزنگاه‌های تجلی این مسئله بود؛ آن‌جایی که بخشی از زنان به‌رغم همه فشار‌های یک جامعه مردسالار و با وجود پیش‌بینی تبعات بیان مطالبات‌شان، پرسشی را پیش روی جامعه ازجمله اهالی تئاتر قرار دادند.

پرسشی از این قرار که تئاتر کِی و کجا قرار است کنار این مطالبات بایستد؟ آیا قرار است همچنان با چشمانی بسته با این ایستادگی تاریخی مواجه شود و به روال سابق ادامه دهد؟ یا می‌تواند سرانجام جایی برای خود در دل جامعه پیدا کند؟ اگر قرار بر طرح ذات‌گرایانه این سوال باشد، باید پرسید آیا اهالی تئاتر اساساً وظیفه و تعهدی بر دوش خود احساس می‌کنند یا خیر؟

آیا قائل به این مسئله هستند که هنر تئاتر ایجادکننده رابطه‌ای دوسویه میان اهالی این هنر با جامعه است یا خیر؟ اگر پاسخ به این سوالات مثبت است، آیا منطقی است که اهالی تئاتر اتفاقات رخ‌داده را نادیده بیانگارند و با فرض به ثمر رساندن ایده؛ «لزوم روشن ماندن چراغ تئاتر»، همچنان مانند سابق به کار خود بپردازند؟

قرار گرفتن این سوالات بی‌پاسخ در کنار مسئله امروز، دیروز و احتمالاً فردای تئاتر ایران، «سانسور»، مسئله‌ای که مطرح‌شدن دوباره آن این‌بار از زبان بهرام بیضایی در «نشست تئاتر امروز ایران در چهارمین جشن هنر شیراز» به یادمان می‌آورد که به‌قول او سانسور در تئاتر همواره نه‌فقط توسط دولت که به‌صورتی بی‌شکل نیز عملی شده است.

سانسوری بی‌شکل که قانونی بر آن حکفرما نیست و به همه صورت‌ها ظاهر می‌شود و مادامی که تئاتر را به بازتابی محافظه‌کارانه و توأم با احتیاط مطالبات بخشی از جامعه با رعایت موازین «شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش» ازیک‌سو و سخن گفتن از ایده‌های رهایی‌بخش در محافل خصوصی ازسوی‌دیگر تبدیل سازد، کاری از پیش نخواهد برد.

tags # شهرداری تهران سایر اخبار اگر این گنج پیدا شود همه مردم جهان تا زانو در طلا فرو می‌روند؛ ۹۹ درصد طلای زمین اینجاست! (تصاویر) مارخور؛ «بز» پاکستانی معروف به «پیرمرد کوهستان» که تُف‌اش ارزش طلا دارد! داستان تکاملِ موجودی به نام «پدر»؛ حیوان‌ها پدر ندارند! (ویدئو) عجیب اما واقعی؛ صدای واقعی بیگ بنگ را بشنوید!

دیگر خبرها

  • رشد ۲۸.۲ درصدی تسهیلات بانکی در ۱۴۰۲/ رقم رشد نقدینگی ۲۴.۳ درصد در پایان سال ۱۴۰۲
  • «اصپاک» بیش از ۱۳ هزار مشترک دارد/ تفکیک از مبداء ۱۲ درصد پسماندها در اصفهان
  • جدیدترین تصویر از وضعیت اسفناک تئاتر شهر + عکس
  • قیمت پژو پارس افزایش یافت +جدول
  • نرخ رشد پایه پولی با ۱۶٫۹ درصد کاهش به ۲۸٫۱ درصد در پایان اسفندماه ۱۴۰۲ رسید
  • نرخ رشد پایه پولی ۱۶.۹ درصد کاهش یافت
  • بانک مرکزی: تورم کاهشی می‌شود | کاهش رشد پایه پولی به ۲۸.۱ درصد
  • نرخ رشد پایه پولی به ۱۶.۹ درصد رسید
  • صلاح به تاریخ‌نویسی در لیگ برتر ادامه می‌دهد
  • ۶۶۱ نفر در جشنواره کتابخوانی عشایر اردبیل نام‌نویسی کردند